Rea-junkie

Jag har en stor last i livet. Förutom choklad och coca-cola.

Jag är en rea-junkie.
Allt som har en röd prislapp drar åt sig min uppmärksamhet liksom bin till honung.
Jag har en falkblick i affärerna, jag är en tjur som reagerar på rött.

Det är ett missbruk. Och ett dyrt sådant. I klass med heroin eller kokain.
Spänningen man känner när man går in i en affär. Det börjar krypa i skinnet av tanken på alla fynd som kan göras, bara man är fokuserad och observant. Varje steg som tas är ett resultat av noggrann planering.

Man skymtar rött. Och skyndar dit. Strumpor! Halva priset! Taget!
-Men snälla Nathalie, du har en hel byrå full med strumpor, suckar sambon.
-Det är ju halva priset!
-Det är inte ens din storlek, påpekar han.
-Men det är H A L V A priset!

Denna eufori man känner när man gör ett riktigt fynd, den är starkare än en lottovinst. Det känns som om jag överlistar affären. "Försök ni med era hutlösa priser, för JAG har hittat 10 liter mjölk för halva priset. Okej att det är utgångsdatum imorgon, men ändå!"

Det är inte bara reavaror som får mig att känna så.
Köp 2 för 1 fungerar på samma sätt.
Men allra bäst är när man får en present på köpet.

Förstår ni vilket genidrag? Man får en PRESENT! Helt gratis!
Köp ett kilo bananer, få ett bananfodral.
Köp 15påsar FINDUS pyttipanna, få en DVDfilm.

Häromdagen köpte jag en flaska olivolja och fick en tapas-tallrik.
I love it! Tänk vilka historier jag har att berätta för mina barnbarn.
Den här muggen fick jag när jag köpte 3 paket Gevalia. Det var på Coop Forum i Sisjön, en regning höstkväll.

Så ni kan ju föreställa er hur det var att vara mig igår.
Jag fick åka till Ullared.
Extraprisets mekka.
Samlingsplatsen för trailertrash, bönner, och stressade barnfamiljer världen över.
Total lycka. Jag mådde så bra. Jag var full av adrenalin. Jag var så full av adrenalin att jag inte märkte både att jag var vrålhungrig, och behövde gå på toa, förän efter jag hade betalat.
Jag antar att det är lite som en maratonlöpare som går i mål.
Man är helt fokuserad på sin uppgift, och man glömmer världen runt omkring. Man ser eller hör inget, utan reagerar på instinkt.
Och sen när man är färdig, så landar man och ser sig omkring. Oftast är man nöjd. Ibland får man lite ångest för att man gjort dåliga val. Men det är en konst, och den konsten måste finslipas.
 
Men sålänge det är till extrapris så kommer jag alltid känna mig tillfredsställd.

Nu ska jag snart iväg och köpa pepparkaksdeg till dagisbaket.
Jag har hört att det är 2 för 1 på ICA Maxi...

Ha de gött, chau...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0